Pressemeddelelse: Mere struktur til autister i Covid19 kaos

30. mar. 2020

Landsforeningen Autisme og Mobilize Me tilbyder værktøj, der kan støtte børn og voksne med autisme i en kaotisk hverdag.

Landsforeningen Autisme og Mobilize Me har indgået et samarbejde, der giver autismeforeningens mere end 12.000 familier gratis adgang til planlægning, struktur og kommunikationsværktøjer, der kan hjælpe autistiske børn og voksne til at overskue og navigere i hverdagen.

Læs hele pressemeddelelsen her.

Mobilize Me blev grundlagt i 2012 med det ene formål at hjælpe mennesker med autisme til en bedre hverdag, med større overblik og overskud. Samarbejdet med Landsforeningen Autisme giver Mobilize Me mulighed for at udbrede værktøjerne - og dermed nå målet hurtigere. Den aktuelle situation med Coronavirus har skabt et akut behov hos de mange børn og voksne, som lige nu mangler deres vante strukturer i hverdagen. Og netop struktur er dét, Mobilize Me’s værktøjer er udviklet til at hjælpe med.

“Jeg er selv far til en dreng med autisme, og jeg ved, hvor hårdt det er for hele familien, når barnet med autisme ikke trives. Derfor var det i virkeligheden en meget let beslutning at lukke op for vores værktøjer, så alle Landsforeningen Autismes medlemmer kan få den støtte, de har brug for,” siger René Brøndberg-Bras, direktør for Mobilize Me.

“Vi er allesammen berørt af coronakrisen. Vi har aldrig før oplevet sådan en situation, så vi har ingen erfaringer, vi kan trække på. Vi ved ikke, hvordan det hele ender, og hvornår det ender. Netop den usikkerhed og uigennemsigtighed er et vilkår for autistiske mennesker. I disse dage er det et vilkår for os alle. For autistiske mennesker er angsten og usikkerheden lige nu mangedoblet og ekstrem, vi har brug for værktøjer, der kan bytte det angstfyldte tomrum ud med opgaver, der skal løses…” siger Heidi Thamestrup, Landsformand i Landsforeningen Autisme.

Fra mandag den 30. marts er det muligt for Landsforeningen Autismes medlemmer at få en gratis licens til Mobilize Me eller PlaNet, som begge er digitale strukturværktøjer. Værktøjerne kan derefter hentes som app’s til telefon eller tablet eller benyttes fra computeren. Muligheden vil også være gældende efter Covid-19 krisen er overstået, og vi håber, at værktøjerne vil komme rigtig mange personer til gode.

Praktisk:

Den normale pris på Mobilize Me og PlaNet er på månedsbasis 70-100 kr. Beløbet dækker bl.a. oprettelse og support. Et medlemskab til Landsforeningen Autisme koster 350 kr. om året. Samarbejdet er en betragtelig håndsrækning, hvor medlemmer af Landsforeningen Autisme får værktøjerne, oprettes og supporteres helt uden omkostninger.

Yderligere information:

Landsformand i Landsforeningen Autisme: Heidi Thamestrup, formand@autismeforening.dk, Direkte telefon: 2620 1658

Direktør for Mobilize Me: René Brøndberg-Bras, rbb@mobilize-me.com, tlf: 4221 5532