Lyt til Landsforeningen Autismes første podcastserie

6. dec. 2019

Landsforeningen Autisme går i luften med sin egen podcastproduktion - og nu er vores første 2 afsnit af podcast-serien klar til at blive hørt.

Den nye podcast-satsning giver Landsforeningen Autisme mulighed for at komme ud med viden, personlige fortællinger og information på en ny måde, så vi kan give et talerør til endnu flere mennesker med autisme og deres familier. Den kommende tid vil vi derfor producere og udgive flere podcast-serier med forskellige relevante emner, og alle vil kunne høre dem på Soundcloud og ITunes.

Den første serie har navnet ”Når diagnosen rammer” og bliver på tre afsnit af omkring 30 minutter hver, der beskæftiger sig med samme emne: Autisme-diagnosen som mærkat. Det er således ikke en historie om autismen som sådan, men en historie om betydningen af Autisme-diagnosen i samfundets øjne.

I det første afsnit kan du derfor nu høre fra en familie, der netop har fået diagnosen ind på livet. Vi hører om de nye ting, familien nu må forholde sig til, og hvordan de takler situationen. Det er en personlig fortælling om det at få en autismediagnose, og det at leve i en familie med flere diagnoser.

I andet afsnit kan du møde Mette på 21 og hendes mor Sanne, der fortæller historien om at blive 18 år, når man har en autisme-diagnose. I samfundets øjne bliver en ung med autisme voksen og myndig den dag, hun fylder 18 år - uanset om hun er klar eller ej. Og der er meget voksent-ansvar, når man skal søge støtte hos kommunen, forholde sig til førtidspension og vurdere om bosted er en god løsning.

Den kommende tid udkommer 3. afsnit i serien. Og efterfølgende kommer flere podcast-serier med forskellige temaer.

Hør de første 2 afsnit her