Rådgivning og støtte til STU-elever og deres pårørende

28. aug. 2020

Landsforeningen Autisme tilbyder nu en særlig rådgivning, vejledning og støtte til STU-elever og pårørende, som har været ekstra påvirket af Coronakrisen.

STUen har været lukket ned i en periode under Coronakrisen, men er nu genåbnet. For mange STU-elever med autisme har nedlukningen medført isolation, ensomhed og en forandret hverdag. For mange pårørende har der været bekymringer om frafald og de unges trivsel i en tid, hvor de har været hjemme døgnet rundt.

Vi har derfor iværksat følgende indsatser:

Telefonrådgivning

Landsdækkende telefonrådgivningen tilbydes unge på STU og deres pårørende, som har været påvirket af de udfordringer COVID-19 har givet under nedlukningen af STUen.

Telefonrådgivningen er åben på disse tidspunkter
Tirsdag og onsdag kl. 10.00 – 12.00
Telefon nummer 31 43 70 90

Familierådgivning

Vi tilbyder familierådgivning og hjemmebesøg i hele landet. Hjemmebesøget kan være første skridt på vej tilbage til STUen og kan, efter behov, følges op med et psykoedukativt forløb – ’Mening & Mestring’. Familierådgivningen er rettet mod, hvordan familien bedst kan understøtte den unges trivsel og tilbagevenden til STUen. Ring til Mehdi Owliaie, institutleder hos Det Nationale Autismeinstitut, på tlf. 40224841 for yderligere info.

Mening & Mestring

Mening og Mestring er et rådgivningsforløb for unge med autisme, som har svært ved at vende tilbage til STUen og/eller hvis trivsel er påvirket af COVID-19. Læs mere her

Webinarer

Vi tilbyder løbende webinarer i forskellige relevante temaer som:

• Autisme og angst med fokus på COVID-19 – Målgruppe: Unge med autisme på STU
  • Autisme og angst med fokus på COVID-19 – Målgruppe: Pårørende til unge med autisme på STU
  • Ud af isolation og ensomhed/tilbage til STUen – Målgruppe: Unge med autisme på STU og pårørende

Webinarerne annonceres på Landsforeningen Autismes hjemmeside samt SoMe.

Videnspakken

Videnspakkens formål er at præsentere og formidle viden om de udfordringer, som unge med autisme kan opleve i forbindelse med Coronakrisen. Videnspakken indeholder viden om og redskaber til, hvordan den unge og deres pårørende bedst håndterer udfordringer med det formål, at den unge kan komme i bedre trivsel og vende tilbage til deres dagligdag på STUen.

Videnspakken vil løbende opdateres med indlæg her på siden.

Alle indsatser varetages af Det Nationale Autisme Institut under ledelse af Institutleder Mehdi Owliaie og faglig leder Linda Schwartz Larsen