Autister kan undtages for mundbind

21. aug. 2020

Sundhedsstyrelsen har fra i morgen lørdag påbudt mundbind i offentlig transport i hele landet.

For nogle personer med autisme kan et mundbind dog være en uoverskuelig gene, og en ekstra udfordring i hverdagen. Det anerkender sundhedsstyrelsen, og har lavet en række undtagelser for mennesker med handicap – herunder autister.

Læs alle undtagelserne her: https://www.sst.dk/da/nyheder/2020/ikke-alle-kan-bruge-mundbind

Det er blandt andet børn, personer der ikke selv kan tage mundbind af og personer der på grund af deres autisme, ikke kan holde til at have mundbind på, der er undtaget.

”Autistiske mennesker kan have sensoriske udfordringer som gør, at et mundbind føles kvælende eller irriterende på huden. Et mundbind kan også være den sidste dråbe, der gør det, at skulle bevæge sig ud i samfundet helt uoverskueligt. Særligt hvis man i forvejen har svært ved at tage offentlig transport,” siger Heidi Thamestrup, formand for Landsforeningen Autisme.

Landsforeningen Autisme glæder sig over at sundhedsstyrelsen har taget hensyn i deres anbefalinger, og håber personalet i den offentlige transport, vil være anerkendende og imødekommende.
Foreningen har været i kontakt med transportministeriet, som skal håndhæve reglerne om mundbind i den offentlige transport. De understreger at hvis man fortæller buschaufføren, at man har et handicap fx autisme, der gør at man ikke kan have mundbind på - så må chauførren ikke afvise, at man kommer med bussen eller toget.

”Autisme er jo et usynligt handicap. Og det er godt, at der ikke kræves nogen form for legimitation. Det er mit håb, at nu da både transportministeriet og sundhedsstyrelsen er opmærksomme på nogle personer med autisme ikke kan bruge mundbind, at buschaufføren man møder  er godt infomeret og ikke stiller spørgsmålstegn” Siger Heidi Thamestrup.

Landsforeningen Autisme foreslår sine medlemmer, at man kan tage en kopi af sundhedsstyrelsens undtagelser med, hvis man er bekymret for hvordan personalet vil reagere, hvis man ikke kan have maske på.