Indlæser

Prinsessen mødte unge autister og holdt tale ved konference i Skotland

9. nov. 2018

H.K.H. Prinsesse Marie holdt torsdag den 8. november 2018 tale på Scottish Autism's 50 års jubilæums-konference i Glasgow – og senere mødte hun en gruppe voksne autister til et interview.

Scottish Autism har i år 50 års jubilæum. Det markerede de torsdag den 8. og fredag den 9. november 2018 med en stor international autismekonference i Glasgow. Under overskriften ”The future is calling” inviterede foreningen til to dages konference om det moderne syn på autisme, som en anderledes måde at sanse, opleve og være i verden på.

Landsforeningen Autisme deltog med protektor H.K.H. Prinsesse Marie samt med landsformand Heidi Thamestrup.

Se billeder fra Prinsessens tur til Skotland på Kongehusets hjemmeside her

Prinsessen var inviteret som første taler på konferencen, og Prinsessens tale handlede om hendes personlige erfaringer med autismeområdet og mødet med autistiske mennesker gennem hendes hverv som protektor.

”Som protektor for Landsforeningen Autisme i Danmark, har jeg haft mulighed for at besøge mange arrangementer og projekter, der er udviklet af det autistiske samfund. Jeg selv set og oplevet, hvad vi kan opnå – og hvordan vi kan forbedre livskvaliteten for autistiske mennesker og deres familier, når vi arbejder i partnerskab med mennesker med autisme,” sagde H.K.H. Prinsesse Marie i sin tale.

Derefter talte Prinsessen om det samarbejde, der er mellem Danmark og Skotland på autismeområdet.

"Som foreninger arbejder vi med forskellige udfordringer i vores samfund, men vi deler visioner og viden med hinanden. Blandt andet har et online støtte-program for forældre og pårørende hos ’Scottish Autism’ inspireret i Aarhus, hvor der nu afprøves et lignende program tilpasset danske forhold".

Til slut i sin tale opfordrede Prinsesse Marie alle deltagere til skabe netværk med hinanden og dermed komme fra konferencen med nye synspunkter og ideer til at sikre bedre livsvilkår for mennesker med autisme.

”Det er også vigtigt - måske vigtigst - at I alle her de næste to dage husker at skabe netværk med hinanden, og jeg opfordrer jer til at dele jeres viden og erfaring. Der er mange løsninger, hvis vi kan samarbejde og hjælpe og støtte hinanden,” sagde H.K.H. Prinsesse Marie.

Synet på autisme i udvikling

Efter H.K.H Prinsesse Maries tale gik Charlene Tate, Vicedirektør i Scottish Autism, på talerstolen.  Vicedirektørens tale handlede om, hvordan synet på autisme har ændret sig gennem tiden. Med billeder af Scottish Autism’s logoer gennem tiden illustrerede Charlene Tate den udvikling – fra 50 år siden, hvor logoet var et grædende barn - til i dag, hvor det er teksten "Scottish Autism" i pink og lilla farver.

Blandt andet sagde hun:

"Den måde vi afbilleder autisme på, og den måde vi taler om autisme har stor betydning for den måde, autistiske mennesker tænker om sig selv på. Det er vores ansvar.”

Efter tale fra Scottish Autism’s Vicedirektør bød programmet på et oplæg af antropolog Roy Richard Grinker. Roy´s emne var: ’autisme og stigma.’

Roy R. Grinker talte om stigma generelt, og om hvordan de navne, vi beskriver mennesker med bliver en del af deres selvopfattelse og dermed del af den alvorlige stigmatisering, vi ser i samfundet. Han understregede, at samfundets søgen efter og ophøjelse af ”det perfekte menneske”, er med til at udstøde alle, der ikke kan leve op til de idealbilleder, vi skaber.

Prinsessen interviewet af unge autister

Efter første del af jubilæums-konferencen tog H.K.H. Prinsesse Marie og formand Heidi Thamestrup videre til Kelvingrove Art Gallery og Museum for at mødes med en gruppe unge autister fra Glasgow til et helt særligt interview.

Gruppen af unge med autisme er en del af Iceberg Productions – Iceberg Production skaber film og er støttet af  Scottish Autism.

H.K.H. Prinsesse Marie blev interviewet af gruppen af autister, der blandt andet gerne ville høre, hvordan det egentlig er at være prinsesse. Til det svarede hun ifølge Billed-Bladet:

”Det bedste er at være ude sådan en dag som denne og møde de mennesker, som jeg har mødt i dag her i Skotland.”

Se video med Prinsessen hos Billed-Bladet her.

Efter en dag med konference, selfies og snakke med autistiske mennesker var H.K.H. Prinsesse Marie og formand Heidi Thamestrup inviteret til gallamiddag om aftenen i anledning af jubilæet. Før middagen fik H.K.H Prinsesse Marie overrakt et stykke glaskunst forarbejdet af en ung mand med autisme.

Landsforeningen Autisme takker H.K.H. Prinsesse Marie for det store engagement i autismesagen både nationalt og internationalt – samt for det fantastiske arbejde Prinsessen udøver som protektor - særligt i mødet med autistiske mennesker og deres familier.